"Osiągnięciem festiwalu jest odzyskiwanie kompletnie zapomnianych kompozytorów – jak w przypadku Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego, który 5 lat temu został nam objawiony jako działający w połowie XIX wieku we Francji i Włoszech fantastycznie sprawny twórca operowy."

Jakub Puchalski, Letnie Festiwale, w Tygodnik Powszechny nr 27/2016

"Koncert e-moll Chopina w mistrzowskiej interpretacji Amerykanina był cudownie liryczny i delikatny."

Mateusz Borkowski, Opera potrafi zaskoczyć, w: Dziennik Polski nr z dn. 12. 07. 2016
 

"Z doborowej obsady solistów wspaniale wypadli baryton Stanislav Kuflyuk jako tytułowy Don Desiderio oraz baryton Krzysztof Szumański (Don Curzio). W trudnych i efektownych ariach zjawiskowo wypadła sopranistka Joanna Woś (Angiolina). Po takim wykonaniu mogę stwierdzić jedno - pora by muzyka Poniatowskiego zagościła na deskach polskich teatrów operowych!"

Mateusz Borkowski, Opera potrafi zaskoczyć, w: Dziennik Polski nr z dn. 12. 07. 2016
 

"Nie zawsze warto reanimować to, co zostało zapomniane, ale nie jest to przypadek Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego. Pokazał to Festiwal Muzyki Polskiej, którego kompozytor jest bohaterem. [..] pisał tak, że nawet dziś słucha się go z niekłamaną przyjemnością."

Anna S. Dębowska, Festiwal Muzyki Polskiej, czyli pewien zapomniany kompozytor wraca do gry, w: Gazeta Wyborcza z dn. 12.07.2016
 

"Najjaśniejszym punktem sobotniego koncertu, podczas którego w całości wykonano „Don Desideria", była Joanna Woś w partii amantki Angioliny [...] Mocny, a przy tym giętki głos, muzykalność i wyczucie muzycznego i teatralnego charakteru partii Angioliny - Joanna Woś nadal pozostaje najlepszym polskim sopranem koloraturowym."

Anna S. Dębowska, Festiwal Muzyki Polskiej, czyli pewien zapomniany kompozytor wraca do gry w: Gazeta Wyborcza z dn. 12.07.2016
 

"[Dzieło, tj. Msza F-dur] Intymne w wyrazie [...], z fragmentami olśniewającej piękności [...] aż się prosi o wykonanie w gronie zasłuchanych w siebie nawzajem, wrażliwie muzykujących kameralistów. [...]
Brawa dla mezzosopranistki Anny Lubańskiej i obdarzonego zmysłowym, lekko „ziarnistym" barytonem Lukáša Zemana – za kulturę budowania frazy i czułą zgodność w ansamblach. [...]
Cóż dalej począć z tak pięknie odkrytym Poniatowskim? Zakryć i zapomnieć? Boże uchowaj. Grać i śpiewać dalej, skupiając się jednak nie tylko na tym, co w nutach, lecz na wszelkich aspektach wykonawstwa zgodnego z duchem epoki."

Dorota Kozinska, Rękopis znaleziony w Paryżu, w: atorod.pl
 

"Zachwyciło mnie w nim praktycznie wszystko: od umiejętnego budowania klimatu prostymi środkami [...], przez niezwykłą skalę całego widowiska, aż po łatwość odbioru muzyki, której słuchanie sprawia wiele przyjemności. Piotrowski, całe szczęście, nie silił się na żadne sztuczne „utrudnianie" swojej kompozycji, decydując się zamiast tego na zaprezentowanie muzyki porywającej, epickiej i... odrobinę hollywoodzkiej.
Na słowa uznania zasługują praktycznie wszyscy muzycy. [...[ Znakomicie zaprezentowała się piątka solistów, którzy czarowali swoimi głosami [...]
Bez zarzutu ze swoim zadaniem poradziła sobie także Narodowa Orkiestra Symfoniczna pod batutą świetnego Humali. Co jednak najważniejsze, wszystkie te grupy muzyków, często z zupełnie „innej parafii", świetnie ze sobą współpracowały, tworząc zwarty, doskonale pracujący organizm"

Bartosz Pacuła, Lech, Czech i Rus – 12. Festiwal Muzyki Polskiej (10.07.2016), w: musictothepeople.pl
 

"Don Desiderio urzeka melodyjnością, dobrym zmysłem dramatycznym, ciekawą instrumentacją, niebanalnymi harmoniami. No i jest piekielnie trudny"

Anna Woźniakowska, Festiwal Muzyki Polskiej, w: polskamuza.eu

"[Poniatowski] Wykazał się też znajomością dawnych technik kompozytorskich, kończąc Mszę F-dur kunsztowną fugą o iście haendlowskim temacie. Msza F-dur powinna znaleźć trwałe miejsce w naszym repertuarze koncertowym."

Anna Woźniakowska, Festiwal Muzyki Polskiej, w: polskamuza.eu

[Łukasz Długosz] "Nadal jest czołowym polskim flecistą. Ale w sobotę na flecie prawdziwie śpiewał. Niejeden wokalista mógłby się uczyć u niego sztuki filowania dźwięku."

Anna Woźniakowska, Mistrzowie śpiewu, w: polskamuza.eu

"Nie wiem czy jest obecnie w Polsce artystka tak dobrze interpretująca włoskie belcanto jak to czyni Joanna Woś. [...] W sobotę z każdą arią aplauz rósł, by w końcu zamienić się w spontaniczną owację na stojąco."

Anna Woźniakowska, Mistrzowie śpiewu, w: polskamuza.eu

"I znów powiedzieć można, że wciąż za mało znamy rodzimą muzykę, bo wciąż za rzadko pojawia się ona na naszych estradach. W tym kontekście rola Festiwalu Muzyki Polskiej jest nie do przecenienia."

Anna Woźniakowska, Mistrzowie śpiewu, w: polskamuza.eu
 

"Ambitnym i jednocześnie ryzykownym posunięciem było poświęcenie aż trzech koncertów zapomnianej twórczości Józefa Michała Poniatowskiego, którego 200-lecie urodzin obchodzimy w tym roku. Opłaciło się. Po takiej dawce muzyka księcia ma szansę na to, że będzie częściej wprowadzana do repertuaru filharmonicznego (Msza F-dur) oraz - miejmy nadzieję - operowego („Don Desiderio")."

Mateusz Borkowski, Wszystkie stany muzyki. Szczęśliwa dwunastka, w: Dziennik Polski z dn. 20.07.2016 

"Istnym fajerwerkiem okazała się sobotnia gala „Poniatowski Rediscovered" w Teatrze im. Słowackiego z udziałem wybitnej sopranistki Joanny Woś i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Bassema Akikiego. [...]
Swoimi wokalnymi akrobacjami Joanna Woś przypomniała krakowskim melomanom, dlaczego w kwestii repertuaru z epoki romantycznego bel canto nie ma sobie w Polsce równych. Słuchając jej mistrzowskich koloratur stwierdzam, że dawno nie obcowałem u nas wokalistyką na takim poziomie."
Mateusz Borkowski, Wszystkie stany muzyki. Szczęśliwa dwunastka, w: Dziennik Polski z dn. 20.07.2016
"W medytacyjny, misteryjny nastrój dobrze wprowadziła słuchaczy złożona z młodych muzyków Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, kierowana z wyczuciem przez Macieja Tworka. [...] W roli solistki wystąpiła ceniona w Europie Aleksandra Zamojska, która swoim srebrzystym, pełnym koloru sopranem wykonała trudne wokalizy."

Mateusz Borkowski, Wszystkie stany muzyki. Szczęśliwa dwunastka, w: Dziennik Polski z dn. 20.07.2016

"[...] zarówno pod względem repertuarowym, jak i wykonawczym, tegoroczną edycję uważam, za najlepszą z dotychczasowych."

Mateusz Borkowski, Wszystkie stany muzyki. Szczęśliwa dwunastka, w: Dziennik Polski z dn. 20.07.2016

 

"Festiwal Muzyki Polskiej po ponad tygodniu zróżnicowanych doświadczeń, pozostawił swoją publiczność w nastroju refleksyjnym i w atmosferze muzycznej kontemplacji. [...]

Z doświadczenia wiem, że dla muzyków orkiestrowych udźwignięcie materiału wzbogaconego tak silnie o pierwiastek emocjonalny, to zadanie niełatwe. [...] Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus [..] ma w sobie świeżość i witalność, potrafi ten ciężar unieść. [...]
Trudno było nie odebrać tej energii od całego zespołu, wyraźnie oddanego treści utworu, traktującego go ze sporą atencją i szacunkiem."

Katarzyna Paluch, Medytacja na finał Festiwalu Muzyki Polskiej: poruszająca "Symfonia Pieśni Żałosnych" Góreckiego [RELACJA], w: onet.pl

"Koncert był wręcz wyjątkowy! Trudno wskazać najlepszego wykonawcę spośród tych trojga realizatorów: wspaniała sopranistka Joanna Woś, perfekcyjny dyrygent Bassem Akiki, bezbłędna Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia"

Jacek Chodorowski, Opera Gala/Poniatowski Rediscovered, w: maestro.net

 

     
NEWSLETTER


designed by Karolina Grzywnowicz